Vývoj novodobého cestovního ruchu
Etapy vývoje CR:
1. Etapa – do 1. světové války:
– Zvyšuje se fond volného času
– Vyšší vrstvy společnosti vyhledávají lázeňství
– Nižší vrstvy společnosti vyhledávají turistiku
– Stát nezasahuje do CR
– Prudký rozvoj MTZ (materiálně-technické základny
– Vznik nových profesí v CR
2. Etapa – mezi 2 světovými válkami:
– Ochranářská rozhodnutí v oblasti CR
– Hospodářská krize – omezení domácího CR
– Rozvoj dopravy
– Rozvoj zimního CR
– Vznik mezinárodních orgánů v CR – WTO
– Specializované odborné školy pro přípravu pracovníků v CR
3. Etapa – po 2. světvé válce:
– Rozvoj CR ovlivněn existencí východního a západního bloku
– Prudký nárůst všech forem a druhů CR
– Roste fond volného času
– Přesun CR na zimní sezónu
– CR se stává masovou záležitostí
4. Etapa – po roce 1989:
– CR jako průmyslové odvětví
– Zvyšuje se podíl CR v bývalých rozvojových zemích
– Účast většiny lidí na CR vícekrát za rok
– Obecně kvantitativní nárůst CR
– Přechodná stagnace domácído CR a prudký nárůst zahraničního CR
– Rozvoj volného CR
– Rozpadem ROH zánik vázaného CR
ANALÝZA CR V ČR PROVEDENÁ MnMR CR
AKTIVA:
– Výhodná poloha
– Bohatství kulturních a historických atraktivit, lázeňství, příroda
– Hustá a dokonale značená síť turistických tras
– Dostatečná ubytovací kapacita
PASIVA:
– Nedostatečná údržba historických objektů
– Neexistence marketingových studií rozvoje
– Nedostatečná propagace republiky a jejích regionů
– Nedokonalý informační systém
– Nedostatek odborných pracovníků
– Převaha poptávky CR do hlavního města Prahy
Pro zabezpečení služeb uspokojujících potřeby účastníků CR jsou nezbytné určité věcné prostředky, které tvoří materiálně-technickou základnu (MTZ).
MTZ zahrnuje:
– Budovy a stavby (hotely, stravovací zařízení, sportoviště, parkoviště…)
– Stroje a zařízení (energetická, technologická…)
– Dopravní prostředky
– Předměty určené ke spotřebě (inventář…)
Cestovní ruch je závislý na službách mnoha odvětví, a proto rozlišujeme:
1. Vlastní materiální základnu, což jsou taková zařízení, která jsou vybudována výlučně pro potřebu CR (lyžařské vleky, půjčovny sportovních potřeb, zotavovny…)
2. MTZ využívána i pro CR. Tato zařízení byla pořízena původně k jinému účelu, v určitém rozsahu jsou tato zařízení využívána i pro CR (doprava, meteorologická služba, horská služba…)
ÚROVEŇ MTZ V CR V ČR PO ROCE 1989
MTZ je limitujícím faktorem rozvoje CR a i když došlo k jejímu kvantitativnímu nárůstu, v důsledku předchozího vývoje se nahromadila celá řada dlouhodobě neřešených problémů:
– Nedostatečný objem ubytovací kapacity
– Nedostatečná kapacita hotelů a penzionů středních a vyšších tříd
– Neuspokojující síť zařízení veřejného stravování
– Nedostatečný počet zařízení společensko-zábavního charakteru
– Na úrovni stravovacích a ubytovacích služeb nedostatečná nabídka doplňkových služeb
– Nedostatečná obchodní síť v turistických centrech
– Nedostatečná úroveň železniční a autobusové dopravy včetně služeb motoristům
– Nevyhovující dálniční síť a její napojení na evropskou dálniční síť
ČINITELÉ OVLIVŇUJÍCÍ ÚČAST OBYVATELSTVA NA CR
1) Sociálně-ekonomické podmínky (sociální skupina, plat, povolání…)
2) Ekologické podmínky (místo a charakter bydliště a pracoviště…)
3) Demografické podmínky (charakter rodiny…)
4) Psychologické podmínky (zájmy, záliby, charakterové vlastnosti…)
5) Ostatní podmínky (volný čas a obvyklý způsob jeho využití…)
Kromě těchto činitelů ovlivňují účast na CR i další činitelé ze strany nabídky CR. Sem patří zejména rozsah a struktura rekreačních zařízení, vybavenost MTZ, úroveň poskytovaných služeb a jejich ceny a dostupnost míst CR.
Všechny tyto faktory ovlivňují účast na CR a nepůsobí izolovaně, nýbrž ve vzájemné propojenosti.