Odpovědnost za vnesené věci a za škody způsobené ubytovanému hostu
Odpovědnost za vnesené věci a za škody způsobené ubytovanému hostu
Jednou ze základních právních povinností provozovatele poskytujícího ubytovací služby je vytvořit podmínky pro ochranu věcí, které host vnesl anebo které byly pro něho vneseny do prostor ubytovacího zařízení. Za porušení této povinnosti nese odpovědnost provozovatel.
Odpovědnost provozovatele poskytujícího ubytovací služby za škodu na vnesených věcech je upravena v § 433 – 436 občanského zákoníku. Za vnesené věci se považují věci které byly přineseny do prostor vyhrazených k ubytování nebo určených k uložení věcí nebo které byly za tímto účelem odevzdány provozovateli nebo některému pracovníkovi ubytovacího zařízení. Odpovědnost ubytovatele za škodu na vnesených věcech je odpovědností objektivní, nezávisí tedy na tom, zda provozovatel škodu zavinil, či nikoliv. Této odpovědnosti se může zbavit jenom tehdy, jestliže prokáže, že ke škodě by došlo i jinak, např. věc se zničila v důsledku nešetrného zacházení ze strany hosta atd.
Provozovatel odpovídá za vnesené věci bez omezení. Výjimku tvoří klenoty, peníze a jiné cennosti, pokud nebyla škoda způsobena těmi, kteří v provozu pracují. Podle nařízení vlády ČR č. 258/1995 Sb., kterým se provádí občanský zákoník, provozovatel za škodu odpovídá pouze do částky 5 000 Kč, pokud uvedené věci nebyly převzaty do úschovy (např. do hotelového trezoru).
Právo na náhradu škody musí host uplatnit bez zbytečného odkladu. Právo zanikne, nebylo-li uplatněno nejpozději patnáctého dne po dni, kdy se poškozený o škodě dozvěděl. Jestliže provozovatel požadavku hosta na náhradu škody nevyhoví, musí host své právo uplatnit u příslušného soudu v tříleté promlčecí době, která se počítá ode dne, kdy právo vůči provozovateli mohlo být uplatněno.
Zároveň je třeba uvést, že provozovatel odpovídá hostovi i za jinou škodu, především na základě všeobecné odpovědnosti za škodu podle § 420 občanského zákoníku, např. když vznikne požár, porouchá se zámek dveří hostova pokoje a host nemůže odcestovat apod.
Provozovatel odpovídá za škodu vždy, jestliže k ní došlo zaviněným porušením právní povinnosti. Této odpovědnosti se může zbavit jenom tehdy, jestliže prokáže, že při vynaložení veškerého úsilí, které je možno od něho vyžadovat, nemohl škodě zabráni.
Provozovatel odpovídá za škodu způsobenou okolnostmi, které mají původ v povaze přístroje nebo jiné věci, které byly při poskytnutí služeb použity, např. za opaření hosta selháním vodovodní baterie, prasknutím radiátoru apod. Za takové škody způsobené hostu odpovídá provozovatel v plném rozsahu a odpovědnosti se nemůže zbavit. I v takových případech uplatňuje host nárok na náhradu škody u provozovatele. V případě, že provozovatel jeho požadavku nevyhoví, může host nárok uplatnit u příslušného soudu nejpozději do tří let ode dne, kdy došlo k události, při níž škoda vznikla.
Dobrý den, vypracovávám bakalářskou práci na téma: Bezpečnost hostů v hotelu. Na tomto vašem serveru je pro mě mnoho užitečných odkazů a témat. Mohla bych poprosit autora tohoto článku nebo jiných zde umístěných týkajícíhc se bezpečnosti, požární ochrany, ochrany hostů apod, zda by nemohl uvést zdroje, ze kterých čerpal?
Moc děkuji
(můj mail : mishiii@seznam.cz)
Omlouvám se, ale na váš dotaz zda bychom mohli uvést zroje,ze kterých jsme čerpali Vám nedokážem odpovědět,protože většinu textů posílají studenti anonymě a není možné je zpětně dohledat.
S pozdravem admin Verča