Seminární práce z předmětu: Cestovní ruch, Téma: Cestovní ruch před a po roce 1989 v ČR
Vývoj cestovního ruchu v Československu do roku 1989
Rozvoj cestovního ruchu mezi dvěma světovými válkami
Cestovní ruch se v Českých zemích vyvíjel až do 2. světové války stejně jako v ostatních zemích Evropy. V období mezi dvěma světovými válkami patřila Česká republika k vyspělým evropským zemím, která investovala i do rozvoje cestovního ruchu, mimo jiné do rozvoje lázeňství.
V tomto období se účastnily cestovního ruchu především majetnější vrstvy obyvatelstva, které měly zajištěny podmínky existence a větší nárok na dovolenou. Byli to zejména samostatní podnikatelé, živnostníci, ostatní zaměstnanci vyšších platových tříd a lépe placené úřednictvo všeho druhu. I zde však byl cestovní ruch diferencován podle majetkových možností. Bylo možné prožít dovolenou ve velmi luxusních a drahých zařízeních, ale také v malých hotelích a ubytovacích hostincích malých měst, popř. již tehdy v soukromí (v pronajatém bytě nebo u příbuzných a známých na vesnici).
V roce 1937, tedy už v době hospodářské recese, se domácího cestovního ruchu zúčastnilo celkem 3 745 107 č. obyvatel. Průměrná délka pobytu byla 5 dní. Československo v té době navštívilo celkem více než půl milionu zahraničních návštěvníků a průměrná délka jejich pobytu byla 8 dní.
Pro děti existovaly v té době v malé míře letní sportovní tábory sportovních organizací, pro děti z nemajetných rodin se pořádaly tzv. fereální osady, podporované z veřejných prostředků, jejichž kapacity však zdaleka nepostačovaly. U dělnických povolání, často sezónních, nebyly vytvořeny ani formálně vhodné podmínky pro dovolenou na zotavenou. I letní tábory pořádané organizacemi, jejichž byli dělníci členy, byly vzhledem k výši poplatků často nad finanční možnosti dělnických rodin. Mladí dělníci hledali náhražku v trampingu, který byl určitou specifickou formou cestovního ruchu typickou pro Československo v tomto období a který do určité míry předznamenal další specifikum, a to vývoj chataření po druhé světové válce.
Přestože v tomto období vzniklo více podniků cestovního ruchu, měl největší podíl na organizovaném formování cestovního ruchu podnik Čedok – Československá dopravní kancelář, která vznikla již v roce 1920 a postupně si vybudovala prioritní postavení nejen v tehdejším Československu, ale zařadila se i mezi největší kanceláře ve světe.