Závěr:
Závěrem bychom rádi shrnuli poznatky a hlavně doporučení, které jsou nutným předpokladem pro rozvoj cestovního ruchu v kraji Vysočina. Podle našeho názoru se kraj Vysočina prezentuje poměrně dobře, a to hlavně díky sdružení pro podporu cestovního ruchu Region Vysočina. Region se prezentuje jak v tisku a na Internetu (velmi kvalitní www stránky), tak i každoročně na výstavách a veletrzích.
Činnost Regionu Vysočina však sama o sobě nestačí, pod touto regionální dimenzí (ani sdružení neplní zdaleka všechny potřebné funkce na úrovni regionálního managementu) však již neexistují lokální úrovně (turistické mikroregiony, turistické spolky), které by zajišťovaly základní činnost a funkce životaschopného turistického regionu. Především chybí propojení aktivit mezi podnikatelskou sférou a veřejnou sférou při přípravě projektů, společné propagace a marketingu.
Dalším omezením rozvoje cestovního ruchu na Vysočině je neexistence jednotného turistického informačního a rezervačního systému.
Základním předpokladem pro rovoj cestovního ruchu v regionu je nabídka vlastních turistických produktů. V tomto směru by úsilí v kraji Vysočina mělo směřovat zejména do programů ekologicky šetrné turistiky s důrazem na přeshraniční spolupráci.
Dalším nezbytným předpokladem pro rozvoj CR je kvalitní turistická infrastruktura. Zatím se její kvalita jeví jako nedostatečná a navíc existují značné rozdíly v úrovni nabízených služeb.
Vedle realizace nezbytných opatření na regionální úrovni bude potřeba i daleko účinnější a nezbytná podpora z celostátní úrovně, zejména v otázce systému organizace a činnosti informačních turistických center, celorepublikové a regionální propagace a reklamy, dále pak podpory a regenerace a obnovy kulturních a historických památek, které mají značný význam v celoevropském i celosvětovém kontextu.